Isnin, 22 Februari 2016

i-Check


'SISTEM PEMANTAUAN TEKANAN TAYAR TANPA WAYAR BERTEKNOLOGI TINGGI'
Sistem Pemantauan Tekanan Tayar Yang Paling Mampu Dimiliki, Tepat Dan Boleh Dipercayai
i-Check merupakan sejenis Sistem Pemantauan Tekanan Tayar Tanpa Wayar(TPMS).
Anda tidak memerlukan sebarang wayar bagi menghubungkan alat pengesan tayar tanpa wayar dengan alat paparan panel LCD.Panel paparan LCD tersebut amat mudah digunakan dengan menghubungkannya dengan palam pencucuh rokok yang terdapat di dalam sesebuah kereta.

i-Check akan sentiasa memberi makluman kepada anda ketika memandu.
Apabila tekanan tayar jatuh ke bawah paras kritikal, i-Check akan menghasilkan sejenis isyarat amaran kepada pemandu menerusi bacaan merah dan bunyi penggera. Secara ringkasnya, i-Check akan:
  • Menjamin Keselamatan Kenderaan
  • Memperbaiki Penjimatan Minyak
  • Mempertingkatkan Prestasi Kenderaan
  • Memanjangkan Jangka Hayat Tayar
Pengesan
Pengesan i-Check menggunakan sejenis protokol tanpa wayar khas bagi membolehkan pemandu mengesan nilai sebenar tekanan tayar menerusi Panel Paparan LCDnya. Teknologi ini berasal dari sejenis pemancar pengesan yang dijanakan dari beteri berteknologi tinggi yang amat istimewa. Setiap pemancar pengesan tayar mengeluarkan sejenis frekuensi pengenalan unik dan tersendiri, yang akan memastikan bahawa ianya tidak dapat dikesan oleh tayar dari kenderaan lain. Dalam pada itu, setiap alat pengesan didatangkan dengan bateri berkuasa tinggi yang menepati spesifikasi ketenteraan yang dapat bertahan sehingga 10 tahun.
 
Panel Paparan LCD Pusat
Pemapar pusat menampilkan maklumat sebenar keadaan tekanan keempat-empat tayar. Tekanan sebenar setiap tayar akan dipaparkan menerusi 4 sudut menurut kedudukan asal tayar anda. Ketika melakukan perjalanan, tekanan tayar akan dipaparkan pada masa nyata dan dikemaskini dalam setiap selang masa 10 saat. Walaubagaimanapun, sebaik sahaja i-Check mengesan sebarang kejatuhan tekanan tayar di bawah nilai praset kritikal, maka alat pemapar akan serta-merta menunjukkan bacaan merah untuk tayar berkenaan dan pada masa yang sama mengeluarkan bunyian penggeraan bagi memberi amaran kepada pemandu.
Pemasang i-Check
Langkah 1
  • Pasang batang injap, skru & pek sesendal yang dibekalkan bersama alat Pengesan seperti yang ditunjukkan di dalam gambar (1).
  • Pastikan agar skru tidak diketatkan terlebih dahulu sehinggalah sudut batang injap yang besesuaian telah dikenakan kepada roda kenderaan selepas alat pengesan telah dipasang dan diperiksa ke atas roda tersebut.
  • Pastikan anda telah mendapatkan sudut pengesan-batang yang terbaik pada roda. Ketatkan segala bahagian boleh gerak di alat pengesan seperti skru dan lain-lain lagi sebelum Langkah 2 dilaksanakan.
Langkah 2
  • Pasang tayar semula kepada roda, setelah anda pastikan bahawa Langkah 1 telah diikuti dengan sempurna.
  • Masukan udara ke dalam tayar menurut tekanan tayar OE khas yang telah disarankan (Dapatkan khidmat nasihat dari pengedar kereta setempat anda dan dari manual sekiranya anda tidak pasti dengan ketetapan tekanan tersebut. JANGAN terlebih isi atau terkurang isi tekanan tayar.
Langkah 3
  • Ulangi Langkah 1 & 2 bagi keempat-empat tayar.
  • Kini kesemua tekanan pada 4 tayar tersebut seharusnya akan tertera dengan jelas pada monitor LCD.
  • Pengubahsuaian kecil bolehlah dilakukan ke atas tekanan tayar dengan mengisi atau membuang udara dari tayar bagi menyesuaikannya dengan ketetapan pengilangan.
Langkah 4
  • Sekiranya anda mendapati salah satu daripada bacaan bertukar kepada rwarna merah dan berada pada angka tekanan yang amat rendah di paparan LCD tersebut, maka periksalah semula tayar dengan memastikan bahawa tayar telah dipasang dengan sempurna dan alat pengesan pengesan i-Check telah dimuatkan secara normal. Kesemua bacaan seharusnya berwarna HIJAU setelah ianya dipasang. JANGAN pandu kereta sekiranya anda tidak dapat melihat segala bacaan dalam warna Hijau.
  • Sekiranya WARNA merah terpapar ketika anda sedang memandu sebaik sahaja meninggalkan bengkel perkhidmatan, hentikan pemanduan dan kunjungi bengkel anda dengan serta merta kerana ini menandakan bahawa tayar anda berada pada tekanan rendah.
Kelebihan-Kelebihan
  • Cepat dan mudah dipasang, dan sesuai digunakan pada hampir sebarang jenis kenderaan.
  • Fungsi pengesan adalah bergantung kepada putaran tayar.
  • Paparan masa-nyata pada semua tekanan tayar dan suhu kerja.
  • Reka bentuk yang menarik dengan Paparan LCD baru yang jelas.
       
i-Check Menjimatkan Wang!
  • Tiada kos pemasangan yang mahal.
  • Tayar yang diisi udara dengan sempurna akan menjimatkan kos bahan api sebanyak 30%.
  • Tayar yang diisi udara dengan sempurna akan memanjangkan jangka hayat bunga tayar sebanyak 35%.
  • Paparan LCD i-Check mudah dialihkan dari kedudukan asal ke kenderaan lain.
i-Check Menjamin Keselamatan Anda!
  • Tekanan tayar sentiasa dipantau pada setiap masa.
  • i-Check mampu mengelakkan pemanduan yang berbahaya serta kemalangan yang diakibatkan oleh kelemahan tekanan tayar.
  • Meningkatkan kestabilan kereta kerana tayar yang diisi udara dengan sempurna akan lebih mudah dikendalikan dan mempunyai jarak brek yang lebih efektif.
  • i-Check lebih meningkatkan kemampuan anda untuk memberi maklumbalas terhadap kehilangan tekanan tayar.
  • Amaran tekanan rendah akan dipaparkan secara masa-nyata pada monitor LCD bagi menunjukkan tekanan tayar yang lemah.

 Soal Jawab


  1. Apakah saiz monitor i-Check?
    Saiznya adalah seperti sekeping kad nama. Dimensinya adalah 80mm(3") kelebaran x 50mm (2") ketinggian x 25mm (1") kedalaman.

  2. Berapakah berat monitor?
    Berat monitor adalah dianggarkan 250gm, lebih ringan daripada i-POD.

  3. Adakah monitor akan memaparkan setiap tekanan tayar atau adakah ianya hanya akan memaparkan amaran tekanan rendah?
    i-Check telah direkabentuk berasaskan sejenis petunjuk LCD “Hijau Bermaksud Baik”, yang membolehkan pemandu mengetahui kesemua tekanan 4 tayar dengan serentak menerusi paparan LCD. Tambahan lagi, terdapat penggera berbunyi dalaman yang dipasang di dalam unit paparan bagi memberi amaran kepada pengguna akan kehilangan tekanan tayar.

  4. Apa yang akan berlaku sekiranya tekanan tayar didapati menjadi rendah?
    Penggera akan berbunyi dan paparan akan diaktifkan apabila tekanan sesebuah tayar jatuh di bawah 20psi nilai tekanan kritikal. Nilai tayar yang diwakili pada LCD akan bertukar kepada warna merah dan berbunyi beep dan ianya hanya akan dihentikan setelah tekanan tayar disesuaikan semula.

  5. Apakah yang akan berlaku apabila tekanan tayar menjadi terlalu tinggi?
    Tekanan keempat-empat tayar akan dipaparkan dengan jelas di LCD, dan sekiranya tekanan didapati menjadi terlalu tinggi, penggera akan terus berbunyi dan perhatian segera adalah diperlukan bagi menyesuaikan tekanan supaya kembali menjadi normal.

  6. Bagaimanakan tekanan tayar ditentukan ketika sesuatu pemasangan dibuat?
    i-Check telah diprogramkan supaya tiada lagi sebarang penyesuaian yang perlu dibuat setelah pemasangan dilakukan. Hanya pasangkan keempat-empat sensor ke dalam kesemua tayar mengikut kedudukan tayar yang betul seperti yang dilabelkan pada alat pengesan (LF/LR/RF/RR) dan pasangkan pemapar LCD ke soket pencucuh rokok kereta, tekanan pada tayar akan mengaktifkan bateri alat pengesan dan mencetuskan kesemua alat pengesan untuk memancarkan isyarat ke unit LCD utama.

  7. Adakah sistem pemantauan tekanan tayar ini boleh diperkembangkan?
    Tidak. Kami hanya menyediakan kit praset 2, 4, dan 6 roda. Kenderaan yang lebih besar memerlukan jenis kit yang berlainan dari pembekal Jepun.

  8. Adakah sistem ini berbentuk langsung atau tidak langsung?
    i-Check adalah Sistem yang paling Langsung dan Stabil di pasaran kini. Dan ia mempunyai pengesan antena dalaman berpaten yang tidak dimiliki oleh produk-produk lain, yang membolehkan pengesan mendapat lebih jumlah liputan dan membuatkannya menjadi lebih stabil ketika menghantar isyarat.

  9. Sekiranya saya membeli kenderaan yang baru, bolehkah sistem saya dipindahkan dengan mudah?
    Sudah tentu. Anda boleh pindahkan kesemua alat pengesan dan monitor LCD ke kereta baru anda sepertimana apabila anda membeli i-Check buat kali pertama.

  10. Adakah monitor ini perlu dihidupkan pada setiap masa bagi menerima isyarat daripada alat pengesan?
    Alat pengesan i-Check akan menghantar isyarat pada setiap masa sebaik sahaja berada di dalam persekitaran bukan tekanan sifar. Unit LCD hanyalah berfungsi sebagai alat pemapar bagi membolehkan mata manusia melihat bagaimana alat pengesan ini beroperasi dan bacaan tekanan di dalam tayar. Oleh yang demikian anda boleh menghidupkan atau mematikan pemapar LCD apabila anda perlu mendapatkan bacaan tersebut sahaja.

  11. Kenapa saya gagal mendapatkan sebarang isyarat dari alat pengesan ketika pemasangan dilakukan?
    Ini tidak akan berlaku dalam setiap kes. Memandangkan i-Check telah melalui QC yang ketat sebelum ianya dikeluarkan dari kilang. Jadi sekiranya anda mengesan sebarang isyarat pada mana-mana alat pengesan, sila hantarkannya semula ke MXB untuk ditukarkan dengan kit baru dan kami akan membawanya pulang ke Jepun bagi ujian.

  12. Bagaimanakah caranya untuk mematikan bunyi penggera pada Sistem Pemantauan Tekanan Tayar?
    Sila jangan matikan bunyi penggera, sehinggalah masalah tayar telah diselesaikan. Kehilangan tekanan tayar atau tekanan rendah merupakan suatu isu yang mendatangkan bahaya kepada nyawa.

  13. Apakah yang harus dilakukan sekiranya nyalaan hijau pada monitor tidak dapat dipaparkan?
    Ini tidak akan berlaku dalam kebanyakan kes memandangkan i-Check telah melalui QC yang ketat sebelum ia dikeluarkan dari kilang. Oleh yang demikian, sekiranya anda tidak dapat mengesan sebarang isyarat daripada alat pengesan, sila hantarkannya semula ke MXB untuk ditukarkan dengan kit baru dan kami akan membawanya pulang ke Jepun bagi ujian. Jangan lengahkan tindakan pemulangan ini kerana memantau tekanan tayar adalah penting pada setiap masa.

  14. Bagaimana caranya untuk memeriksa tekanan tayar?
    Sila baca nilai yang tertera di paparan LCD dan bandingkannya dengan ketetapan OE anda. Sekiranya tekanan tayar berada lebih rendah daripada 5%, ianya akan memberi kesan kepada kos bahan api anda dalam kadar 5% juga. Oleh yang demikian, sesuaikan semula tekanan tayar apabila anda mendapati tekanan tayar menjadi lemah.

  15. Apakah yang akan berlaku apabila saya mengeluarkan alat pengesan bagi mengisi udara atau memeriksa tekanan pada tayar saya?
    Anda tidak perlu mengeluarkan alat pengesan daripada tayar bagi memeriksa tekanan kerana i-Check berfungsi seperti batang kebuk yang normal sekiranya anda ingin memeriksa tekanan tayar dengan menggunakan alat-alat yang terdapat di pasaran.

  16. Apakah yang perlu dilakukan sekiranya penggera tekanan rendah diaktifkan?
    Berhentikan kereta anda dengan serta merta dan buat pemeriksaan segera sekiranya terdapat kekempisan atau tekanan rendah pada tayar. Bawa kereta anda ke kedai tayar dengan secepat mungkin.

  17. Apakah yang membuatkan alat pengesan saya memancarkan isyarat?
    Alat pengesan akan memancarkan data ke monitor melalui dua cara:
    · Alat pengesan akan menghantar isyarat terkini pada setiap enam (6) saat 365 hari setahun tanpa henti di bawah keadaan normal.
    · Alat pengesan memancarkan 10 isyarat pada setiap saat sebaik sahaja ia mengesan kelemahan tekanan tayar berbanding dengan nilai praset.

  18. Apakah yang membuatkan monitor memaparkan penggera?
    Kelemahan tekanan akan mencetuskan penggera dan paparan.

  19. Adakah saya perlu menjalani penyeimbangan semula tayar apabila alat pengesan digunakan?
    Sila jalani penyeimbangan semula tayar setelah alat pengesan dipasang walaupun kami tahu bahawa berat alat pengesan tersebut tidaklah terlalu besar sehingga memberi kesan kepada keseimbangan tayar. Namun, pemeriksaan keseimbangan tayar-roda pada setiap masa adalah satu langkah yang baik kerana ianya akan dapat meningkatkan jangka hayat tayar berkenaan dan pada masa yang sama mengurangkan kos bahan api.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan